donderdag 28 mei 2009

Gesprekken met Arun Gandhi







Het potloodje.

De wereld is vol geweld. Ik leerde hierover veel van mijn grootvader. Die besteedde elke dag een uur met mij. Ik weet nog dat ik een keer op weg van school naar huis een gebruikt potlood had weggegooid. Net als veel kinderen wilde ik een nieuwe. Dus ik vroeg mijn grootvader ”ik wil graag een nieuw potlood”.

Grootvader vroeg me waar mijn oude potlood was gebleven. Ik vertelde dat ik die had weggegooid. Grootvader vroeg of die dan helemaal op was. Nee dat was hij niet. Maar ik wilde een nieuwe.

Hij vroeg me waar het potlood van was gemaakt. Ik vond al die vragen maar vreemd, ik wilde toch een gewoon een nieuw potlood. We hebben genoeg geld, dus waarom kon ik niet gewoon een nieuw potlood krijgen. Maar grootvader bleef maar doorvragen. Waar die potlood van was gemaakt, ja van hout.

En mijn grootvader legde uit dat hout een natuurlijke grondstof is, iets dat in de natuur groeit en dat wij mensen van hout dingen kunnen maken als potloden. Maar dat wij respectvol om kunnen gaan met grondstoffen uit de natuur. Dat sommige mensen zoveel grondstoffen gebruiken dat je dat overconsumptie kunt noemen, en dat daardoor anderen niet genoeg grondstoffen hebben. Dat we hiermee geweld tegen de natuur en andere mensen plegen.

Andere mensen die niet genoeg grondstoffen hebben worden kwaad over de verkwisting van anderen. Zo ontstaat een spiraal van geweld. Op individueel niveau maar ook tussen groepen mensen en tussen landen.


Hij vroeg me hoe lang ik dacht dat ik nog met het potlood zou kunnen schrijven. Weer zo’n lastige vraag, ik wilde gewoon een nieuwe.

Ik had geen idee, misschien wel een maand. Grootvader legde me uit dat ik iets wat nog steeds zijn waarde en functie had zomaar had weggegooid. Maar dat ik ook zorgvuldig met een potlood kon omgaan.

Grootvader zei dat ik het restje potlood moest gaan zoeken. Ik zei dat dit niet ging, want zo’n klein ding zoeken in het donker, dat zou me niet lukken.

Maar ook daar had mijn grootvader een oplossing voor. Hij had een zaklamp.
En zo ging ik met een zaklamp en een heleboel levenslessen op zoek naar mijn potlood en vond hem.

Hij leerde me dat elk detail van belang is. Geweld zit niet alleen in hoe we denken, praten en ons gedragen naar anderen, maar ook hoe we denken en ons gedragen in de wereld”.


zie ook: Het is niet de bedoeling dat we in cirkels ronddraaien


Mei 2009, Gerdien Kapma
Opgetekend uit de gesprekken met Arun Gandhi
foto: Mjon Schriemer, Cadzand 2009



xxxxxxxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten